آشنایی با جاذبه های منحصر به فرد گردشگری زنجان

استان زَنجان یکی از استان‌های کلیدی کشور می‌باشد که در شمال غربی کشور ایران قرار گرفته و دارای ۷ شهرستان، ۱۶ بخش، ۴۶ دهستان و ۱۸ شهر است.

  تنوع آب وهوایی این منطقه موجب ایجاد گونه‌های متفاوتی از زندگی جانوری شده‌است.وجود گونه‌های متفاوتی از حیوانات وحشی و پرندگان مهاجر وجانوران آبزی گردشگران بسیاری را در مواقعی که شکار مجاز است به این منطقه جذب می‌کند. از ۲۵ سال پیش ناحیه بزرگی به نام انگوران از طرف سازمان محیط زیست منطقه حفاظت شده اعلام گردیده‌است.

ترکی آذربایجانی زبان اکثریت اهالی استان زنجان است .  همسایگی و نزدیکی به پایتخت باعث گرایش به زبان فارسی شده‌است.  در جهات چهارگانه در شمال استان ترکی مخلوط با گیلکی و در شرق متمایل به فارسی٬ در جنوب غربی کردی و در غرب ترکی آذربایجانی و در جنوب استان نیز با گرایش فارسی و تاتی تکلم می‌کنند.

دیدنی های بی نظیر  زنجان
 
بنای زیبای رختشویخانه (همراه با تصاویر)

www.iranfars.ir گروه ایران فارس

www.iranfars.ir گروه ایران فارس

بنای رختشویخانه در خیابان سعدی وسط و در مرکز شهر زنجان واقع شده است و هم اکنون به صورت موزه می‌باشد و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند . این بنا در سال های گذشته به جهت وجود هوای سرد در زمستان ها برای بانوان زنجانی ساخته شده است .

آب این محدوده که دارای فضا های متعددی است از قنات قلعچه حاجی میربها الدین تامین می ‌شد فضا های این مجموعه را می ‌توان به دو بخش مدیریت رختشوی خانه شامل حیات و قسمت مسکونی و فضای اصلی شستشوی رخت که خود دارای چهار قسمت است تقسیم کرد .

از روی سبک و سیاق معماری این بنا می ‌توان ساخت ان را به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی نسبت داد .


مجموعه بازار سنتی زنجان ( سرپوشیده )
طولانی ترین بازار ایران

www.iranfars.ir گروه ایران فارس

بازار زنجان در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته و مساجد و سراها و گرمابه ‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شده است . مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است . گستردگی جغرافیایی بازار زنجان و تنوع راسته‌ ها ، تعدد سراها و کاوانسرا های درون شهری در راسته‌ های فرعی که هر کدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته و وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان های گذشته و شرایط حاکم بوده است . این بازار که طویل ترین بازار ایران می ‌باشد از سوی غرب و شرق گسترده شده و بدین لحاظ بازار پائین و بازار بالا تقسیم و نام گذاری شده است .

 

مسجد جامع زنجان(بنایی منحصر به فرد در مرکز شهر زنجان) 

www.iranfars.ir گروه ایران فارس

مجموعه تاریخی مسجد جامع یکی از بناهی ارزشمند شهر زنجان ، معروف به مسجد سید است که در بافت تاریخی و قدیمی شهر قرار گرفته است. (تصویر مربوط به حیاط مسجد جامع زنجان )

این مجموعه تاریخی در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دار ساخته شد . صحن این مسجد مانند سایر مساجد چهار ایوانی ، به شکل مربع مستطیل است و ۴۸ متر طول و ۳۶ متر عرض دارد .


گنبد سلطانیه
زنجان


 

بنای عظیم تاریخی گنبد سلطانیه در زمان سلطان محمد خدا بنده و در فاصله سال های ۷۱۳ - ۷۰۴ هجری قمری بنیان نهاده شده است . سلطانیه در زمان سلطان محمد خدا بنده در عداد یکی از مهمترین شهر های تجاری و آباد ایران به شمار می رفت که در آن مساجد و مدارس و بیمارستان های معتبر و یک سلسله ابنیه خیریه و خانقاه و اماکن دیگر ساخته شده بود .

 

غار کتله خور زنجان 

غار کتله خور ، که در گویش محلی ، مردم منطقه به آن کتل کوتول می گویند ، غاری است خشکی - آبی ، واقع در استان زنجان و احتمالاً وجه تسمیه غار نیز به این علت باشد که غار در یکی از این کوه ها قرار گرفته ‌است و خورشید از پشت آن طلوع می کند و بجای کتل خورشید به آن کتل‌خور گویند .

در حال حاضر این غار به سه بخش فرهنگی ، تفریحی و ورزشی تقسیم شده است بخش ورزشی آن تنها مورد استفاده غارنوردان و صخره ‌نوردان قرار می گیرد حدود ۴ کیلومتر است که البته هنوز انتهای آن کشف نشده است . بخش تفریحی غار نیز که جهت بازدید عموم مورد استفاده قرار می گیرد حدود ۲ کیلومتر مسیر مستقیم است که گفته می شود این مسیر تنها 1.3 کل غار است . بخش فرهنگی غار نیز در بخش جنوبی آن قرار دارد قسمت اصلی آن دالانی است طبیعی که جهت برگزاری مراسم مختلف مورد استفاده قرار می گیرد البته این دالان هیچگونه راه خروجی به بیرون نداشته و راه خروجی آن به صورت مصنوعی کنده شده اما خود دالان تماماً طبیعی بوده است .



موزه مردان نمکی
زنجان

معدن نمک چهرآباد با ارتفاع 1350 متر از سطح دریا در 75 کیلومتری غرب شهر زنجان و یک کیلومتری جنوب روستای حمزه ‌لو قرار دارد .

تا سال 1372 بهره ‌برداری نمک در معدن چهرآباد به صورت سنتی و با استفاده از ابزار ‌های دستی انجام می ‌شد . در سال 72 شرکت زنجان نصر ، برنده مزایده بهره ‌برداری از معدن نمک گردید و از این تاریخ به بعد بهره ‌برداری از معدن با استفاده از ماشین آلات مکانیکی آغاز شد .
در اولین سال بهره ‌برداری در زمستان 1372 معدن کاران هنگام باطله ‌برداری و استخراج نمک با بولدوزر ، نیم ‌تنه انسانی را که ریش و موی بلند داشت ، یافتند .

با وجود کشف استثنایی مرد نمکی یک در سال 1372 متاسفانه تلاش چندانی برای تعطیل کردن استخراج مکانیکی و لغو بهره ‌برداری از معدن صورت نگرفت . در پاییز 1383 معدنکاران در حین کار با بولدوزر مجدد با بقایای اسکلت انسانی مواجه شدند که به دلیل کار با بولدوزر تا حد زیادی متلاشی شده بود . با جستجوی معدنکاران در میان خاک ‌های آشفته ، علاوه بر جمع‌ آوری قسمت‌ هایی از بقایای انسانی تکه ‌تکه شده ، شماری اشیا به دست آمد که توسط بهره‌ بردار به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان منتقل شد .

 

آیا شهرمان آماده پذیرای میهمانان نوروزی هست؟

همه میدانند که زیباییهای زنجان زیاد است مناظر دلنشین و طبیعت بکر , آثار تاریخی بکر و دیدنی از جمله بازار یزرگ و طولانی زنجان، مسجد جامع،مسجد چهلستون، گنبدعظیم سلطانیه،و...

که در خور تکریم باید باشد آنچه که داریم زیاد است //

ولی به نظر من هنوز این گنجینه ها که حتی تعدادی هم به ثبت جهانی رسیده اند بخوبی به جهان و حتی کشورخودمان ایران شناسانده نشده است.

اما آنچه به ذهن من میرسد این است که تا چقدر از این پتانسیلها در جذب توریسم بهره برداری شده؟

تا چه حد در شناساندن این آثار که در نوع خود بی نظیر اند موفق بوده ایم؟

چقدر آماده ی کاریم؟

و این سوالها جوابی قانع کننده از طرف استاندار،نماینده های گرانسنگ،فرماندار خوشگل،و سایر مسئولین گرامی میطلبد.

امیدوارم آنروز بیاید که نشاید که بیاید به آن مقصد والا برسیم.

نوه هایمان سوار قطار شهری شده باشند.

و به روح ما درودی بفرستند.

ببینید چه نتیجه جالبی گرفتم...

چرا رجا با مردم زنجان چنین می‌کند؟

توجه به مطالبي که پشت بليتهاي قطار نوشته شده مسافر مي‌تواند وسايل همراه خود را تا وزن 30 کيلوگرم با خود به داخل قطار ببرد. به نظر شما با توجه به اينکه کشور ما داعيه توسعه يافتگي دارد چنين قطاري باعث شرمساري نيست؟ @@

تبريک به خاطر رفتن قطار تند رو پرديس زنجان ـ تهران به مسير تهران ـ يزد تبريک به خاطر آمدن قطار پرديس با سفر اول رئیس جمهور به زنجان و رفتن آن قبل از فرا رسيدن دور دوم سفر رئیس جمهور تبريک به خاطر اينکه قطار پرديس زنجان ـ تهران مسافت تهران ـ يزد را که تقريباً دو برابر مسافت زنجان ـ تهران است در همان مدت زماني طي مي‌کند که مسير زنجان ـ تهران را طي می‌کرد تبريک به خاطر آمدن قطار تندروتر ارم تبريک به خاطر حمايت از حقوق مردم زنجان.

قطار تندروتر ارم آمد. قطاري کره‌اي که نه تنها در حد و اندازه‌هاي قطارآلماني پرديس نيست بلکه از کيفيت بسيار پاييني نيز برخوردار است. قطاري با صندليهاي بسيار نامناسب که امکان تنظيم آن وجود ندارد و فاصله بسيار نامناسب صندليها از يکديگر موجب آزار مسافران شده و ساعتي پس از نشستن بر روي صندلي مسافر دچار مشکلاتي چون کمر درد و گردن درد می‌شود. قطاري که در سرعتهاي بالا به دليل لرزشهاي بسيار زياد و ايجاد صداهاي ناهنجار خاطرات قطارهاي دوران جنگ جهاني دوم يا به قول قديميها گاري را در ذهن مسافران زنده می‌کند. قطاري که فاصله 280 کيلومتري زنجان-کرج را که حتي اتوبوسهاي کاملاً معمولي بين شهري زنجان در سه ساعت طي مي‌کنند در زماني نزديک به چهار ساعت طي مي‌کند. قطاري که به گفته يکي از رؤسايش نامناسب بودن استفاده از اين قطار به مسئولان اعلام شده است ولي متأسفانه هيچ اقدامي از سوي مسئولان انجام نمي‌شود. قطاري که بر خلاف قطار پرديس هيچگونه امکانات صوتي تصويري ندارد و سرماي بيرون از قطار از پشت شيشه‌هاي دوجداره آن کاملاً حس مي‌شود و بر خلاف قطار پرديس که با صبحانه کامل (کره، مربا، پنير و چاي) و بطريهاي آب معدني از مسافران پذيرايي مي‌شد، با يک عدد کيک و پاکت کوچک شير و آبميوه‌هاي بسيار بي‌کيفيت يا به عبارت ديگر با آب قند از مسافرانش پذيرايي مي‌کند. قطاري که بر خلاف دستور وزارت بهداشت هنوز ليوانهاي يک بار مصرف سرطان‌زا را براي نوشيدن آب در اختيار مسافران قرار مي‌دهد و فقط قيمت بالاي بليت آن، قيمت بليت قطار پرديس را يدک مي‌کشد و تنها حسن آن تميز و مرتب بودنش است، آن هم صرفاً به خاطر نو بودنش است. حال خود قضاوت کنيد، با وجود اين همه مشکلات فني و ارائه خدماتي بسيار پايين‌تر از قطار پرديس قيمت بليت آن بايد با قيمت بليت قطار پرديس يکسان باشد؟ جناب آقاي استاندار، مسئولان محترم استان، نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي آيا تا کنون با قطار دو طبقه‌اي زنجان ـ تهران مسافرت کرده ايد؟ با متروي کرج ـ تهران چطور؟ شايد شما مسافرت با ماشينهاي مدل بالا با راننده شخصي را به مسافرت با قطار دو طبقه زنجان ـ تهران يا استفاده از متروي کرج ـ تهران ترجيح مي‌دهيد، ولي خواهش مي‌کنم براي يک بار هم که شده اين کار را انجام دهيد، آنگاه خواهيد ديد که هيچ تفاوتي بين قطارهاي متروي تهران-کرج و قطار دو طبقه زنجان ـ تهران وجود ندارد، جز نحوه چينش صندليها و تعبيه تلويزيون آن هم به شکل کاملاً ناشيانه. آيا سزاوار است قطاري که به عنوان قطار مترو استفاده می‌شود با اندک تغييري در ساختار آن به عنوان قطار بين شهري استفاده شود؟ قطاري که حتي جاي بسيار کوچکي نيز براي قرار گرفتن وسايل همراه مسافران ندارد و مسافران به اجبار بايد وسايل همراهشان را حداقل به مدت پنج ساعت در آغوششان نگهدارند. حال آنکه با توجه به مطالبي که پشت بليتهاي قطار نوشته شده مسافر مي‌تواند وسايل همراه خود را تا وزن 30 کيلوگرم با خود به داخل قطار ببرد. به نظر شما با توجه به اينکه کشور ما داعيه توسعه يافتگي دارد چنين قطاري باعث شرمساري نيست؟ سؤالي که مطرح است اين است که چرا رجا با مردم زنجان چنين می‌کند؟ با نگاهي اجمالي به عملکرد رجا در 10 سال گذشته در مسير زنجان- تهران متوجه خواهيد شد که رجا در طي اين سالها هر از چند گاهي از قطارهايي با کيفيت نسبتا بالا استفاده کرده است که قيمت بلیت آن تقريبا دو برابر قطارهاي ديگر بوده است. پس از مدت زمان کوتاهي قطار مذکور به مسير ديگري انتقال داده شده و قطاري با کيفيت به مراتب پايين‌تر ولي با بهاي بلیت قطار قبلي جايگزين آن شده است، امري که اکنون در مورد قطار پرديس شاهدش بوديم. اين بدان معني است که رجا صرفاً به بهانه افزايش بلیت قطار زنجان-تهران هر از چند گاهي اقدام به استفاده از قطارهاي با کيفيت مي‌کند و هدفش ارائه خدمات بهتر به مردم زنجان نيست. اگر کيفيت فني و ارئه خدمات در قطار ارم مانند قيمت بلیتش در حد و اندازه هاي قطار پرديس است چرا از قطار ارم در مسير تهران ـ يزد استفاده نمي‌شود؟ نکته قابل توجه ديگر نبود قانون مشخصي براي پرداخت خسارت به مسافران در صورت لغو حرکت قطار است. اتفاقي که در سيزدهم آبان امسال رخ داد و رجا بازگرداندن پول بلیت را به مردم پرداخت خسارت عنوان کرد! حتي متأسفانه رجا از بازپرداخت پول بلیت افرادي که به دليل ازدحام جمعيت پس گرفتن پول خود را به زمان ديگري موکول کردند نيز خودداري نمود. در صورتي که اگر مسافري يک ساعت بعد از خريد بلیت قطار اقدام به استرداد بلیت کند ده درصد بها بلیت به عنوان جريمه کسر می‌شود حتي اگر بيش از دو هفته به حرکت قطار مانده باشد، و درصد جريمه با نزديک شدن به زمان حرکت قطار افزايش مي‌يابد. مسافري که با اطمينان و برنامه‌ريزي اقدام به سفر می‌کند ولي با کمال تعجب در ايستگاه راه آهن متوجه لغو حرکت قطار مي‌شود چه بايد بکند؟ چه حسي خواهد داشت اگر صرفاً بازگرداندن پول بلیت به مسافر را پرداخت خسارت عنوان کنند؟
در سفري که در تابستان به شهر اصفهان داشتم از قطار پرديس تهران- اصفهان استفاده کردم، با کمال تعجب متوجه شدم که قطار کمتر از نصف ظرفيتش مسافر دارد به گونه اي که حداقل دو واگن آن کاملاً خالي از مسافر بود آنهم دراوج سفر هاي تابستاني. حال آنکه قطار زنجان ـ تهران با وجود کيفيت پايينش حتي در تابستان که امکان استفاده از اتوبان زنجان ـ تهران نيز وجود دارد تقريباً از تمام ظرفيتش استفاده می‌شود. سؤال اينجاست که چرا بايد قطار پرديس زنجان به مسير ديگري منتقل شود؟ چرا ضرر دهي رجا در مسيرهاي ديگر را بايد مردم زنجان جبران کنند؟ در دور دوم سفر رياست جمهوري به زنجان پلاکاردي از سوي رجا در ايستگاه راه آهن زنجان نصب شده بود که بر روي آن مصوبات دور اول سفر رياست جمهوري به استان زنجان در زمينه حمل و نقل ريلي نوشته شده بود. نکات جالب توجه، درج اين جملات در ابتداي پلاکارد بود: تأمين اعتبار براي خريد ترنست زنجان، راه اندازي دو دستگاه ترنست در مسير تهران- زنجان و پروژه دو خطه کردن زنجان- تهران. اکنون اين سؤال مطرح است که اگر قطار پرديس- زنجان تهران با بودجه اختصاص يافته به مصوبات دور اول سفر رياست جمهوري به زنجان تهيه شده است چرا بايد قبل از فرا رسيدن دور دوم سفر رئيس جمهور اين قطار به مسير ديگري منتقل شود؟ و سؤال مهم ديگر اينکه چرا با گذشت مدت زمان طولاني از دور اول سفر رئيس جمهور هنوز مردم زنجان شاهد هيچگونه اقدامي در راستاي دوخطه کردن مسير راه آهن زنجان-تهران نيستند؟ تا کي بايد مردم زنجان شاهد اجحاف در حق خود باشند؟ چرا هيچ کدام از مسئولان استان در راستاي حفظ امکاناتي که توسط رئيس جمهور يا ديگران براي استفاده مردم زنجان ايجاد شده است اقدامي انجام نمی‌دهند و مسئولان ديگر استانها به دليل متنفذ بودنشان اين امکانات را جذب استانهاي خود مي‌کنند؟ اهميت قطار زنجان-تهران زماني آشکارتر مي‌شود که نگاهي به فصول سرد در سالهاي گذشته بيندازيم. متأسفانه به دليل سرد سير بودن زنجان در قصول سرد سال اغلب راههاي جاده‌اي زنجان بسته مي‌شود و مردم براي سفر به اجبار بايد از قطار استفاده نمايند. به جرأت می‌توان گفت يکي از دلايل عقب ماندگي شهرمان کيفيت پايين قطارهاي مورد استفاده و بالا بودن زمان طي مسير است. بسياري از تحصيلکرده‌ها، پزشکان متخصص و سرمايه‌داران زنجاني که خارج از زنجان زندگي مي‌کنند با وجود تمايل بسيار زياد براي خدمت به مردم زادگاهشان به دليل مشکلاتي که در زمينه رفت و آمد به زنجان (بخصوص سفر ايمن در فصول سرد سال) وجود دارد از سرمايه‌گذاري در زنجان صرف‌نظر کرده‌اند. چه بسا اگر امکانات رفت و آمد ايمن و سريع بين زنجان ـ تهران فراهم بود بسیاري از اين پزشکان متخصص و تحصيلکرده‌ها و سرمايه داران اکنون خارج از زنجان نبودند. متأسفانه مسئولان رجا تا کنون به سؤالات و مشکلات مطرح شده از سوي مردم هيچ گونه پاسخ قانع کننده‌اي نداده‌اند و به جاي پاسخگويي به سؤالات صرفتاً به تعريف و تمجيد از اقدامات خود پرداخته اند. اکنون به عنوان يک شهروند زنجاني از سوي مردم نجيب و شريف زنجان که در بدترين شرايط نيز لب به اعتراض باز نمی‌کنند از شما مسئولان استان تقاضاي رسيدگي به مشکلات مطرح شده واحقاق حقوق مردم نجيب زنجان و ارائه پاسخهاي قانع‌کننده از سوي رجا به10 سؤالات مطرح شده در اين نامه را دارم چرا که سؤالات مطرح شده قطعاً سؤالات بسياري از شهروندان زنجاني است.
با تشکر ـ جعفری

دومین کارگاه بزرگ عکاسی نجومی در زنجان با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، این کارگاه با حضور 80 تن از عکاسان نجومی آماتور کشور از روز چهارشنبه 11 اسفندماه در زنجان آغاز شد و روز گذشته به كار خود پايان داد.

 

در این کارگاه علاوه بر سخنرانی دیوید مالین یکی از اعضای پروژه بین المللی «جهان در شب»، مایک سیمونز، مدیر انجمن منجمان بدون مرز و گرنارت مایزر از دیگر اعضای پروژه «جهان در شب» در آلمان نیز سخنرانی های خود را بصورت ویدئو کنفرانس ارائه کردند.

 

گفتنی است در پایان برگزاری این کارگاه، نمایشگاه بزرگ عکاسی نجومی «جهان در شب» در نگارخانه مولانا عاصم زنجانی افتتاح شد.

 

این نمایشگاه که شامل 70 اثر از بهترین عکس های نجومی مناطق مختلف جهان می باشد، از 15 لغایت 20 اسفند همه روزه از ساعت 10 الی 13 و 16 الی 19 دایر می باشد.

مسئولین شهر به داد شهر برسند

چرا هنوز چاله چوله های شهر باید قربانی بدهد؟

اشتباه نکنید منظورم از قربانی بیچاره ماشین های شهروندان اند که جلوبندی هایشان از بین میروند

البته این ور قضایا رو هم در نظر بگیریم که تعمیرگاه جلوبندی هم بالاخره نون میخواد

اونم زن و بچه داره"

وقتی به شهرمان مینگرم هنوز بوی غربت را حس میکنم

حتما میگویید چرا

چرا نداره

وقتی دلت یه روز تنگ میشه احساس منو درک میکنی

که این مردم سزاوار بهتر از اینها بوده و هستند.

پس به گوش باش مسئول محترم.......

و اگر کاری نمیتوانی بکنی تکیه بر جای بزرگان به گزاف مزن........

 

آشنایی با پروژه هارپ(این مطلب را تا آخر حتما مطالعه کنید)

     استيلاجويي ابرقدرت‌هاي دنيا امروزه بر فضا، صرفاً به فيلم‌هاي علمي ـ تخيلي خلاصه نمي‌شود، بلكه واقعيتي است كه هم اكنون در قالب طرح‌هاي مختلف در حال تحقق يافتن است. «هارپ» كه نمونه‌اي از يكي از طرح‌هاي پنهاني وزارت دفاع آمريكا است، نمادي بارز از عيني شدن انديشه‌هايي است كه هنوز هم براي عموم مردم به مثابه افسانه‌هايي خيالي مي‌ماند.  
 بحث‌هايي كه اخيراً با همكاري سازمان ملل متحد درباره «گرم شدن دماي زمين» صورت پذيرفته، اگرچه از اهميت خاصي برخوردار است، اما تنها ترسيم‌كننده تصويري جزئي و مبهم از تغييرات جوي مي‌باشد.
در ايالات متحده، اين هدف در سايه برنامه‌اي تحقيقاتي موسوم به هارپ (HAARP) كه بخشي از پروژه نظامي جنگ ستارگان اين كشور محسوب مي‌شود، در حال تكميل شدن است. شواهد جديد علمي حكايت از آن دارد كه اين برنامه‌ها، هم‌اكنون به طور كامل به مرحله بهره‌برداري رسيده و به نحوي بالقوه، توانايي ايجاد سيل، خشكسالي، توفان و زلزله را دارد. از منظر نظامي، هارپ را مي‌توان سلاحي كشتار جمعي دانست كه مي‌تواند به مثابه ابزاري براي بي‌ثبات نمودن نظام‌هاي كشاورزي و الگوهاي اكولوژيكي مناطق مختلف كره زمين محسوب شود.
اگرچه هيچ شاهدي مبني بر استفاده از اين تكنولوژي ويرانگر توسط دولت آمريكا وجود ندارد، اما مسلماً سازمان ملل متحد بايستي به موازات پرداختن به تأثيرات جوي گازهاي گلخانه‌اي، به موضوع و پيامدهاي اين سلاح مرگبار زيست محيطي نيز توجه نمايد.
حتما ادامه مطلب را بخوانید

ادامه نوشته

جنگ نرم و لزوم مقابله دانشگاهیان!

یکی از محورهای اساسی بیانات رهبر معظم انقلاب که در هر دو دیدار اخیر ایشان بر آن تاکید شد موضوع مواجه ایران با جنگ عظیمی به نام جنگ نرم است. معظم له در دیدار با دانشجویان (4/6/88) واساتید دانشگاهها(8/6/88) به این مهم اشاره فرمودند ودانشجویان را افسران جوان جبهه مقابله با این جنگ واساتید دانشگاه را فرماندهان این جبهه معرفی کردند. تاکید معظم له بر خطر جنگ نرم در بیانات گذشته ایشان نیز به گونه های مختلف بیان شده است. تاملی در باب این تاکیدات نشان دهنده اعلان خطر رهبری از جدی شدن اقدامات دشمن در جنگ نرم علیه نظام اسلامی است.

 این مساله در قالب یک فرآیند مراحل ذیل را در بر می گیرد:

1- معظم له از سالها قبل، خطر تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی دشمن علیه کشور را متذکر شده اند وبه مناسبت های مختلف ماهیت این خطر را بیان کرده اند. ایشان در سفر به استان سمنان در تحلیلی جامع، شاخصه های ناتوی فرهنگی را به صورت ذیل بیان فرمودند:

- ایجاد اختلاف وتفرقه در میان ملت ایران وجهان اسلام؛

- جلوگیری از الگو شدن ایران در جهان اسلام ومنطقه؛

- مرعوب ومنکوب کردن مسئولین ومقامات تصمیم گیرنده؛

-دامن زدن به مسائل وحساسیت های قومی ومذهبی؛

- القاء ناکارآمدی نظام.

از آنجا که ماهیت جنگ نرم یک اقدام فرهنگی بوده که طی آن مفروضات ذهنی ومبانی فکری افراد تخریب می شود؛ بنابراین باید گفت که شاخصه های ناتوی فرهنگی در واقع همان محتوای جنگ نرم است که دشمن جهت عملیاتی کردن آنها از طریق جنگ نرم عمل می کند. به عبارت دیگر گام عملیاتی دشمن در ناتوی فرهنگی، جنگ نرم است.

2 - نگاهی به بیانات معظم له در ماههای اخیر گویای این تحلیل است که ناتوی فرهنگی از حدود یکی دو سال پیش وارد مرحله عملیاتی خود یعنی جنگ نرم شده و از حوزه فکری و فرهنگی به حوزه سیاسی و امنیتی وارد شده است. آنچه معظم له در دانشگاه علم وصنعت پیرامون نفی و اثبات های نظام اسلامی و ایستادگی بر سر آنها، ساخت ظاهری و باطنی نظام اسلامی و اولویت ساخت باطن بر ظاهر، لزوم تعیین شاخصه های هویت اسلامی نظام و مراقبت از این شاخصه ها بیان فرمودند، نوعی هشدار در مورد حساس بودن این مقولات و احتمال توطئه دشمن در این زمینه را متبادر به ذهن می کند.

این مساله را رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم تبریز(28/11/1387) با صراحت بیشتری مطرح کردند و فرمودند: « این تهاجم فرهنگی که بنده چند سال قبل گفتم، این شبیخون فرهنگی که انسان در بخشهای مختلفی می بیند به این نیت است؛ با این قصد است؛ انقلاب را از محتوای  خود، از مضمون اسلامی ودینی خود، از روح انقلابی خود تهی کنند و جدا کنند. این، از همان نقاط حساسی است که هوشیاری مردم را می طلبد.»

معظم له در ادامه می فرمایند: «همه بدانند که امروز دشمنان نظام جمهوری اسلامی از برکندن این بنیان مستحکم، احساس عجز می کنند؛ سعی شان این است که به وسائل گوناگون، به دست خود کسانی که تو این انقلاب بودند و هستند، از این محتوا ذره ذره بکنند. جمهوری اسلامی، اسمش جمهوری اسلامی باشد، اسمش نظام انقلابی باشد، اما از محتوای اسلام، از محتوای انقلاب در آن خبری نباشد.»

معظم له در سفر به استان کردستان عملیاتی شدن طرح های دشمن جهت راه اندازی جنگ نرم علیه کشور را هشدار دادند و فرمودند: « این را سر بسته ومجمل بدانید و توجه داشته باشید دشمن مشغول تلاش است. الان در همین پشت مرزهای ما دستگاههای جاسوسی استکبار، علنا مشغول فعالیتند. یعنی ساختمان سی آی ای به طور رسمی وعلنی در منطقه ی کردستان عراق مشغول کار وتلاش وفعالیتند وتلاش آنها علیه جمهوری اسلامی و بر روی هدایت هر جریانی که از او بتوانند ضد نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند، متمرکز است. اینها تحلیل نیست، اینها اطلاع است؛ اینها آگاهی هائی است که ما داریم.»

بر این اساس ایشان در همین دیدار لزوم حفظ مرزهای فکری و روحی نظام را مطرح کردند و فرمودند:« نگذارید دشمن مثل موریانه به جان پایه های فکری واعتقادی وایمانی مردم بیفتد وآنها را دچار رخنه کند»

3- روندی را که مقام معظم رهبری به آن اشاره می کنند در جریان انتخابات نهم ریاست جمهوری نشانه های بارزی از آن روشن شد و به گفته معظم له نخبگان را در معرض امتحان قرار داد. طی این تحولات به روشنی دستگاههای رسانه ای استکبار(بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، رادیو فردا و...) از اهداف وخواسته های گروههای اصلاح طلب و طرح شایعه تقلب از سوی آنها حمایت کرده و مردم را به تجمعات خیابانی و اقدامات غیر قانونی دعوت می کردند. به اعتراف برخی از عوامل فکری آشوب های اخیر(کیان تاج بخش) «اغتشاشات اخير يك اتفاق نبود بلكه يك برنامه درازمدت پس از پايان جنگ تحميلي با هدف خدشه دار ساختن نظام ولايت فقيه و مردم سالاري ديني بوده است.» تاج بخش این برنامه دراز مدت را دارای سه مرحله ی استحاله فرهنگی، استحاله سياسي و نافرماني مدني يا انقلاب مخملي و رنگي ذکر کرد که به روشنی فرایند اعلام خطر رهبری در مورد خطر ناتوی فرهنگی تا رسیدن به جنگ نرم را مستند می کند.

در شرایطی که دشمن با یک برنامه ریزی دراز مدت قصد داشت از بزنگاه انتخابات جهت ضربه زدن کاری علیه نظام استفاده کند برخی از نخبگان که می بایست در این مواقع با استفاده از ظرفیت خود نهایت خدمت به نظام را انجام دهند مهر سکوت بر لب زده و برخی در جبهه موافق با دشمن قرار گرفتند و مردود شدند. این در حالی بود که مقام معظم رهبری با تبیین روشن ودقیق اوضاع حجت را بر همگان تمام کردند. معظم له در بیاناتی به صراحت فرمودند: « نخبگان سر جلسه ی امتحانند؛ امتحان عظیمی است. دراین امتحان، مردود شدن، رفوزه شدن، فقط این نیست که ما یک سال عقب بیفتیم؛ سقوط است. اگر بخواهیم به این معنا دچار نشویم، راهش این است که خرد را، که انسان را به عبودیت دعوت می کند، معیار وملاک قرار بدهیم؛ شاخص قرار بدهیم.»(29/4/88)

بنابراین این جنگ نرم که حتی طی آن برخی از نخبگان به جبهه خودی شلیک کردند فرایند و برنامه ریزی طولانی مدتی را به همراه دارد. ازاین رو اگر در سالهای قبل به جهت حاکمیت تفکر اولویت توسعه اقتصادی وسیاسی بر دیگر مسائل، به بیانات روشن مقام معظم رهبری که خطر رشد تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی را گوشزد می کرد توجه شایسته ای نشد، دولت دهم که با پرچم احیای ارزش های انقلابی کار خود را آغاز کرده است باید نسبت به این تهاجم فرهنگی که امروزه در قالب جنگ نرم وارد مرحله جدی تر خود شده است به مقابله هوشیارانه بپردازد. باید توجه داشت که ورود ناتوی فرهنگی به فاز جنگ نرم به معنای عبوراز ناتوی فرهنگی نیست بلکه در جنگ نرم اهداف ناتوی فرهنگی با جدیت بیشتر و با ابزار و وسائل گوناگون دنبال شده و از این جهت خطر بیشتری متوجه نظام است. بنابراین باید هشدارهای معظم له را در مورد ناتوی فرهنگی با نظر به جنگ نرم مورد توجه داشت. در این مقابله به نظر می رسد روش های پیشنهادی ذیل بخشی از کار باشد:

- دستگاه اطلاعاتی کشور نسبت به تمامی سطوح جامعه اعم از سیاست، اقتصاد وفرهنگ باید هوشیاری جدی داشته باشد؛ چرا که هرچند جنگ نرم اقدامی فرهنگی است اما در راه رسیدن به اهداف خود از هر وسیله ای استفاده می کند.

- توجه زیاد دولت نهم به سفر های استانی و حل مشکلات رفاهی مردم نباید دولت را از مسائل کلان و اساسی نظیر حفاظت از مرزهای جغرافیایی دور کند. در این میان موضوع قاچاق اسلحه به داخل کشور با حساسیت زیادی باید پیگیری و با شدت برخورد شود.

- وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تنها نقش تدافعی در مقابله با پدیده های ضد فرهنگ اسلامی نداشته باشد بلکه با بهره گیری از تاریخ غنی هنر وادبیات کشور که گره خورده با آئین اسلام است به تولید محصولات فرهنگی فاخر بپردازد.

- یکی از مهم ترین اقدامات نقش تبلیغات دینی است؛ چرا که از ابزارهای اساسی و دائمی جنگ نرم، تبلیغات می باشد و این ابزار کار ساز را تنها از طریق ارشاد و تبلیغ دینی از طریق رسانه، محافل مذهبی و... می توان به کار گرفت. 

- با توجه به آنچه مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاهها فرمودند، وزارت علوم باید در راستای اصلاح مبانی علوم انسانی و بومی سازی آن مبتنی بر اندیشه های اصیل اسلامی وایرانی گام بردارد؛ چرا که تفاوت آشکار این مبانی با اصول اسلامی سبب جدایی قشر فرهنگی وروشنفکر جامعه از نیازههای فرهنگی یک جامعه اسلامی شده و برنامه ها وتصمیمات از سوی آنها برای جامعه تجویز می شود که نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه چه بسا همسو با برنامه های دشمن قرار گرفته وجامعه را به سوی سکولاریسم ودیگر اندیشه های ضد اسلامی پیش ببرد.

 

موفقیت یعنی تمرکز , تمرکز , تمرکز

موفقیت یعنی تمرکز،تمرکز، تمرکز

 ازيکي ازفيلسوفان و مرتاضان هندي پرسيدند: آيا پس ازاين همه دانش و فرزانگي و رياضت هنوزهم به رياضت مشغولي؟ گفت: آري. گفتند: چگونه؟ گفت: وقتي غذا مي خورم صرفاً غذا مي خورم و وقتي مي خوابم فقط مي خوابم. اين شايد بزرگ ترين ثمره ي تمرکز است. آيا شما هم هنگام غذا خوردن مي توانيد تمام توجهتان را روي غذا خوردن و لذت و مزه ي غذا معطوف کنيد، يا اينکه معمولاً از افکار مربوط به گذشته و آينده آشفته ايد و چون به خود مي آييد مي بينيد غذايتان تمام شده و جز امتلا و پري معده هيچ نفهميده ايد. تمرکز واقعي يعني اينکه اگرشما درطول روزبه پنج فعاليت مختلف مشغوليد، درهرفعاليت صرفاً به آن فکرکنيد و از افکار مربوط به کارهاي ديگرآسوده باشيد. موفقيت زندگي روزانه ي ما تماماًً به ميزان تمرکز ما برامور روزانه ارتباط دارد. اگر شما قادر باشيد به هنگام کار فقط روي کارخود، به هنگام ورزش صرفاً روي انجام حرکات، درهنگام مطالعه فقط روي موضوع کتاب و به هنگام انجام فعاليت هنري ازقبيل موسيقي، نقاشي، خطاطي و . . . به فعاليت هنري خود توجه و تمرکز کنيد، عملاً موفقيت شما به ميزان چشمگيري افزايش مي يابد. تمام نوابغ جهان کساني بودند که از قدرت تمرکز فوق العاده اي برخوردار بودند. آشفتگي و شوريدگي ذهني، عملاً شما را به هيچ عنوان موفق نمي کند. وقتي کارمي کنيد به خانواده مي انديشيد، وقتي درخانواده به سرمي بريد ازشغل خود نگرانيد و وقتي ورزش مي کنيد در انديشه ي تحصيل هستيد و وقتي درس مي خوانيد فکرتان هزارسو مي رود. اين عملاً اتلاف وقت و مؤثر نبودن است. همه ي فعاليت هاي انسان براي توفيق، نيازمند تمرکزاست. اما ازسلسله فعاليت هاي نيازمند تمرکز، مطالعه جدي ترين فعاليتي است که تمرکزدرآن نقش اساسي و محوري دارد. تمرکزحواس همان قدرمي تواند واقعي باشد که عوامل حواس پرتي واقعيت دارند. يعني: شما بايد بپذيريد که به هرحال، هميشه عواملي حواس شما را پرت مي کنند که بعضي ازآن ها منشأ ذهني و دروني دارند و ازانديشه ي خود شما ناشي مي شوند و بعضي ديگرمنشأ محيطي و بيروني دارند و از محيط اطراف شما نشأت مي گيرند. عواملي مثل يادآوري خاطرات و تخيلات گوناگون وتجزيه وتحليل مسائلي خارج ازچارچوب موضوع مطالعه، ازعوامل حواس پرتي دروني و عواملي مانند سروصدا، حضورمزاحم ديگران و آشفتگي مکان مطالعه ازعوامل بيروني به حساب مي آيند. شايد بتوان ذهن انسان را به يک سيستم ارتباطي بسيارپيچيده تشبيه کرد. درهرلحظه هزاران پيام ازمحيط داخلي بدن و ازمحيط اطراف به آن مخابره مي شود و درعين حال هزاران پيام ازاين مرکز به محيط داخلي بدن و محيط اطراف ارسال مي گردد. اگرچه بسياري از اين مبادله ها درحوزه ي ناخودآگاه ما صورت مي گيرد، بعضي از اين پيام ها وارد حوزه ي آگاهي ما مي شوند و ذهن ما را از موضوع مورد نظر منحرف مي کنند. تمرکزحواس همان قدرمي تواند واقعي باشد که عوامل حواس پرتي واقعيت دارند. تمرکز حواس نسبي است. تمرکزحواس افراد مختلف نسبت به يکديگر، کاملاً فرق مي کند. بنابراين شما هرگزنبايد خود را فرد حواس پرت و فاقد تمرکزي بدانيد يا معرفي کنيد، چرا که چنين چيزي حقيقت ندارد. تمرکز حواس اکتسابي است بسياري ازشما در مواردي که نمي توانيد تمرکز حواس عالي داشته باشيد، مي گوييد: "من ذاتاً آدم حواس پرتي هستم" .همين ذهنيت نادرست باعث مي شود که نتوانيد ازچنين تمرکزي برخوردار گرديد. ادامه دارد...

شهرستان طارم قهرمان مسابقات فوتسال جام ولایت شد:

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان زنجان؛ به منظور عینیت بخشی به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر امر تحصیل، تهذیب و ورزش جوانان و تقویت و انسجام‌بخشی قرارگاه نیرویی و افزایش موج‌آفرینی و نشاط در دانش‌آموزان، مسابقات فوتسال (جام ولایت) دانش‌آموزان عضو انجمن‌های اسلامی که با حضور 44 تیم ورزشی از نواحی و مناطق استان، مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی آن از دهه‌فجر در محل سالن 6000 نفری انقلاب برگزار شده بود، 5 اسفندماه سال جاری مراحل رده‌بندی و نهایی این رقابت‌ها در محل سالن شهید محمدحسین تجلی دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار گزدید که طی آن شهرستان طارم با کسب رتبه نخست، صدرنشین شد و تیم سجاس‌رود دوم و شهرستان ماه‌نشان و هنرستان فارابی زنجان به ترتیب عناوین سوم و چهارم را ازآن خود کردند.

خوشنویسی

خوشنویسی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر می‌رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق کند.

از این رو خوشنویسی با نگارش سادهٔ مطالب و حتا طراحی حروف و صفحه آرایی متفاوت است. همچنین از آنجایی که این هنر جنبه‌هایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا حدی از تایپوگرافی که مبتنی بر ارزش‌های گرافیکی مدرن و کارهای چاپی است متمایز کرد.

خوشنویسی تقریبا در تمام فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد اما در مشرق زمین و به‌ویژه در سرزمین‌های اسلامی و ایران در قله هنرهای بصری واقع است. خوشنویسی اسلامی و بیش از آن خوشنویسی ایرانی تعادلی است حیرت‌انگیز میان تمامی اجزا و عناصر تشکیل دهندهٔ آن. تعادل میان مفید و مورد مصرف بودن از یک سو و پویایی و تغییر شکل یابندگی آن از سوی دیگر؛ تعادل میان قالب و محتوا که با آراستگی و ملایمت تام و تمام می‌تواند شکل مناسب را برای معانی مختلف فراهم آورد.

اگر در نظر داشته باشیم که خوشنویسی اسلامی و ایرانی براساس قالب‌ها و قواعد و نظام‌های بسیار مشخصی شکل می‌گیرد و هر یک از حروف قلم‌های مختلف از نظام شکلی خاص، و تا حدود زیادی غیرقابل تغییر، برخوردارند. آنگاه درمی‌یابیم که ایجاد قلم‌های تازه و یا شیوه‌های شخصی خوشنویسان بر مبنای چه ابداع و رعایت حیرت‌انگیزی پدیدار می‌شود. در خوشنویسی اندازه هر حرف و نسبت آن با سایر حروف با دقت بسیار بالایی معین شده‌است و هر حرف به صورت یک «مدول» ثابت درمی‌آید که تخطی از آن به‌منزله نادیده گرفتن توافقی چندصدساله‌است که همیشه میان خوشنویس و مخاطب برقرار بوده و با رضایت طرفین حاصل می‌آمده‌است. حتی ترتیب شکل کلمات نیز براساس مبانی مشخصی تعیین می‌شده که در «رسم‌الخط»ها و «آداب‌المشق»ها از جانب اساتید بزرگ تنظیم و ارائه شده‌است. قرارگیری کلمات نیز- یعنی «کرسی»- هر سطر هر چند نه به صورت کاملاً پیش‌بینی و تکلیف شده – که ناممکن بوده‌است – اما به‌شکل «سلیقه مطلوب» زمینه زیبایی شناختی پیشنهادی خاص خود را دارا بوده‌است.

خوشنویسی در کشورهای دیگر

هرچند خوشنویسی در مشرق زمین اهمیت و توسعه کاملی یافته‌است اما اشکالی از آن را در کلیه فرهنگ‌ها می‌توان یافت. واژهٔ خوشنویسی یا Calligraphy از قرن پانزدهم میلادی وارد دایرهٔ لغات فرهنگ‌های لاتینی شد و تنها پس از قرن نوزدهم به عنوان یک اصطلاح شناخته شده مطرح گشت، اما از دیر باز به‌ویژه در کشورهای خاور دور و کشورهای اسلامی ازجمله ایران، خوشنویسی به عنوان هنری شاخص مطرح بوده‌است.

دراروپا اگرچه از دیرزمان دولت و کلیسا به زیبانویسی توجه نشان می‌دادند(مانند کتیبه‌های رومی و یا برخی نسخه‌های خطی انجیل) خوشنویسی در اروپا یک هنر فرعی و وابسته به کتابخانه‌ها و محافل طلاب بود.

خوشنویسی چینی از کیفیت انتزاعی و تصویری خاصی برخوردار است که بیان اندیشه و احساس را ممکن می‌سازد و از این رو با نقاشی قرابت دارد. در کشورهایی مانند ژاپن و کره نیز تاحدی وضع به همین صورت بود. به طور کلی در خاور دور هنر خوشنویسی هرچند بیشتر نزد کاهنان و متولیان امور مذهبی رواج داشت اما در کنار نقاشی رشد شگرفی کرد.

پیدایش خط فارسی

پیش از اسلام خطوط گوناگونی از جمله میخی و پهلوی و اوستایی در ایران رواج داشته‌است اما با پیدایی دین اسلام نیاکان ما الفبا و خطوط اسلامی را پذیرا شدند. تاریخ شکل گیری خط عربی و شیوهٔ نگارش آن چندان به پیش از اسلام بر نمی‌گردد و تقریبا همزمان با گسترش اسلام و در سال‌های آغازین فتوحات اسلامی شکل گرفت.

هرچند ایرانیان خط کنونی خود را از عرب‌ها وام گرفته‌اند، با این حال در تکامل این خط و در تبدیل آن به هنر خوشنویسی نقش عمده‌ای داشته‌اند. ایجاد نقطه و اِعراب در خط عربی را به‌فردی بنام ابواسعد دؤلی الفارس و در سدهٔ اول هجری نسبت داده می‌شود که بیشتر برای جلوگیری از اشتباه خواندن قرآن توسط غیر عرب‌زبانان ازجمله ایرانیان انجام شد.

پیدایش الفبا

چون در زبان مصری گاو را اوا می‌گفتند لذا در ترسیم گاو فقط سر آن را که به صورت الف بود رسم کردند و شتر که در زبان مصری جیمل می‌گفتند و به شکل هفت لاتین بود رسم کردند و جیم گفتند و هم‌چنین بیت را که خانه باشد یک مربع مستطیل رسم می‌کردند در مرحله تقطیع فقط یک ضلع آن را رسم کردند و آن را ب نام نهادند و همین طرز تا آخر حروف الفباء و در نتیجه حروفی مستقل و باصدا تحصیل گردید و همگامی که فنیقی‌ها با مصری‌ها ارتباط یافتند این خط را گرفته تکمیل کردند و خط فنیقی بدست آمد. و از آن خط خطوط کوفی و یونانی و عبری و امثال آن تشکیل گردید.

خوشنویسی اسلامی

خوشنویسی همواره برای مسلمانان اهمیتی خاص داشته‌است. زیرا در اصل آن را هنر تجسم کلام وحی می‌دانسته‌اند. آنان خط زیبا را نه فقط در استنساخ قرآن بلکه در اغلب هنرها به‌کار می‌بردند. خوشنویسی یا خطاطی در کلیه کشورهای اسلامی همواره به عنوان والاترین هنر مورد توجه بوده‌است. مردمان این سرزمین‌ها به‌ویژه ایرانیان در اوج قدرت و نهایت ظرافت در این هنر تجلی یافت و خوشنویسی به مانند محوری در میان سایر هنرهای بصری ایفای نقش کرده‌است. خوشنویسی از قرون اولیه اسلامی تا کنون در کلیه کشورهای اسلامی و مناطق تحت نفوذ مسلمانان با حساسیت و قدرت تمام در اوج جریانات هنری بوده‌است. قدیمی‌ترین نسخه قرآن به خط کوفی است و به علی بن ابی‌طالب(ع) منسوب است. پس از قرن پنجم هجری، خط کوفی تقریباً جای خود را به خطّ نسخ داد که حروف آن بر خلاف حروف زاویه‌دار خطّ کوفی منحنی و قوس‌دار است.

در اوایل قرن چهارم سال ۳۱۰ هجری قمری ابن مقله بیضاوی شیرازی خطوطی را بوجود آورد که به خطوط ششگانه یا اقلام سته معروف شدند که عبارتند از : محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع. که وجه تمایز آنها اختلاف در شکل حروف و کلمات و نسبت سطح و دور در هر کدام می‌باشد. همچنین او برای این خطوط قواعدی وضع کرد که یه اصول دوارده‌گانه خوشنویسی معروفند و عبارتند از: ترکیب، کرسی، نسبت، ضعف، قوت، سطح، دور، صعود مجازی، نزول مجازی، اصول، صفا و شأن.

یک قرن بعد از ابن مقله، ابن بواب برای خط نسخ قواعدی تازه ایجاد کرد و این خط را کامل نمود در قرن هفتم جمال الدین یاقوت مستعصمی به این خط جان تازه‌ای بخشید و قرآن کریم را برای چندین بار کتابت نمود.

سیر خط در ایران

در ایران پس از اینکه خط تصویری تبدیل به میخی گردید و مدتی میخی و آشوری و بابلی و اوستائی نوشته می‌شد پس از پیدایش خط حروفی در مصر و فنیقیه و سرایت آن به یونان در دوره اقتدار سلوکیها خط مزبور رواج یافت و چنانچه می‌بینیم سکه آنها بهمان خط است و سپس اشکانیها هم همان خط را دنبال کردند و در زمان ساسانیان خط پهلوی با خط حروفی خیلی نزدیک شد تا اینکه بعد از اسلام خواه ناخواه خط کوفی در ایران رواج یافت و مسیر ترقی خود را پیمود و از کوفی بی‌نقطه به نقطه‌دار و نسخ و نستعلیق و ثلث و رقاع و شکسته و غبار و امثال آن ترقی کرد. در قرونی که خط در ایران و ممالک اسلامی سیر صعودی می‌کرد هنرمندانی از مسلمین برخاسته‌اند که همیشه در تاریخ جای آنان باز است و سزاوار است که نام آنان برای ابد باقی بماند.

خوشنویسی ایرانی

درحالی که عمدهٔ تبدیل نگارش معمولی کلمات به خوشنویسی هنرمندانه به عهده ایرانیان بوده‌است، رفته رفته ایرانیان سبک و شیوه‌هایی مختص به خود را در خوشنویسی ابداع کردند. هرچند این شیوه‌ها و قلم‌های ابداعی در سایر کشورهای اسلامی هم طرفدارانی دارد اما بیشتر مربوط به ایران و کشورهای تحت نفوذ آن همچون کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و هند می‌باشد. در این منطقه نیز خوشنویسی همواره به عنوان والاترین شکل هنرهای بصری مورد توجه بوده و دارای لطافتی خاص است.

در ایران پس از فتح اسلام، خطّاطی به شیوهٔ نسخ وجود داشت. در زمان حکومت ایلخانیان، اوراق مذهّب کتاب‌ها نخستین بار با نقش‌های تزیینی زینت یافت. در زمان حکومت تیموریان در ایران، خط و خوشنویسی به اوج کمال خود رسید. میرعلی تبریزی با ترکیب خط نسخ و تعلیق، خط نستعلیق را بنیان نهاد. مشهورترین خطاط قرآن در این دوره بایسنقر میرزا بود.

آنچه که به عنوان شیوه‌ها یا قلم‌های خوشنویسی ایرانی شناخته می‌شود بیشتر برای نوشتن موتون غیر مذهبی نظیر دیوان اشعار، قطعات ظریف هنری و یا برای مراسلات و مکاتبات اداری ابداع شده و به‌کار رفته‌است. این در حالی است که خط نزد اعراب و ترکان عثمانی بیشتر جنبه دینی و قدسی داشته‌است. هرچند آنان نیز برای امور منشی‌گری و غیر مذهبی قلم‌هایی را بیشتر به‌کار می‌برند، اما اوج هنرنمایی آنان – بر خلاف خوشنویسان ایرانی- در خط ثلت و نسخ و کتابت قرآن و احادیث قابل رویت است.

در ایران نیز برای امور مذهبی مانند کتابت قرآن یا احادیث و روایات و همچنین کتیبه‌نویسی مساجد و مدارس مذهبی بیشتر از خطوط ثلث و نسخ بهره می‌گرفتند که نزد اعراب رواج بیشتری دارد. هرچند ایرانیان در این قلم‌ها نیز شیوه‌هایی مجزا و مختص به خود آفریده‌اند.

خط تعلیق را می‌توان نخستین خط ایرانی دانست. خط تعلیق که ترسل نیز نامیده می‌شد از اوایل قرن هفتم پا به عرصه گذاشت و حدود یکصد سال دوام داشت تعلیق از ترکیب خطوط نسخ و رقاع به وجود آمد و کسی که این خط را قانونمند کرد خواجه تاج سلمانی بود. که بعدها به وسیله خواجه عبدالحی منشی استر ابادی بدان قواعد و اصول بیشتری بخشیده شد.

پس از خط تعلیق که نخستین خط شکل گرفته ایرانی بود. در قرن هشتم میرعلی تبریزی (۸۵۰ هجری قمری) از ترکیب و ادغام دو خط نسخ و تعلیق خطی بنام نسختعلیق بوجود آورد که نام آن در اثر کثرت استعمال به نستعلیق تغییر پیدا کرد. این خط بسیار مورد اقبال واقع شد و موجب تحول عظیمی در هنر خوشنویسی گردید.

و بعدها در دوران شاه عباس صفوی به دست میرعماد حسنی به اوج زیبایی و کمال رسید. خط نستعلیق علاوه بر خوشنویسانی که در حیطه ایران کنونی می‌زیستند. در خراسان بزرگ و کشورهای آسیای میانه، افغانستان و به‌ویژه خوشنویسان دربار گورکانیان در هندوستان (که تعلق خاطر ویژه‌ای به فرهنگ ایرانی داشتند) رشد و پیشرفت قابل توجهی کرد.

بطور کلی قرنهای نهم تا یازدهم هجری را می‌توان قرن‌های درخشان در هنر خوشنویسی در ایران دانست. در اواسط قرن یازدهم سومین خط خالص ایرانی یعنی شکسته نستعلیق به دست مرتضی قلی خان شاملو حاکم هرات با تغییر دادن خط نستعلیق ابداع شد. علت پیدایش آن را می‌توان به سبب نیاز به تندنویسی و راحت‌نویسی در امور منشی‌گری و بیش از آن ذوق و خلاقیت ایرانی دانست. همانطوری که بعد از پیدایش خط تعلیق، ایرانیان به‌خاطر سرعت در کتابت، شکسته تعلیق آن‌را نیز بوجود آوردند.

و بعدها در دوران شاه عباس صفوی به دست میرعماد حسنی به اوج زیبایی و کمال رسید. درویش عبدالمجید طالقانی این خط را به کمال رساند.

در دوران قاجار خط کاربرد اصلی خود یعنی کتابت را از دست داد. از یک سو با تاکید و توسعه سیاه‌مشق‌نویسی به سمت هنر ناب رفت و از دیگر سو با پدید آمدن روزنامه‌ها و چاپ سنگی خود را به هنرهای کاربردی نزدیک شد. در دوران پهلوی روند نیازهای مدرن تجاری و تبلیغی حط را از کنج کتابخانه‌ها و مجموعه‌های خصوصی به بستر اجتماع کشاند و جریانات هنری مدرنی شیوه‌هایی چون نقاشیخط را به‌وجود آوردند که کماکان مورد توجه محافل هنری جهان است.

در سالهای پس از انفلاب اسلامی خوشنویسی با اقبال عمومی روبرو شد و انجمن خوشنویسان ایران که در سال ۱۳۲۹ تشکیل شده بود نقش بارزی در رشد و توسعه کمی و کیفی این هنر به عهده گرفت. همچنین خطی به نام معلی در سال‌های اخیر با تاثیر از خطوط اسلامی – ایرانی ثلث و شکسته نستعلیق توسط آقای حمید عجمی ابداع گردید که تاحدی مورد استقبال قرار گرفت.

خوشنویسی در زنجان هم مثل سایر شهرهای ایران از پیشرفتهای خوبی برخوردار بوده که یکی از عوامل آن وجود هنرمندانی چون مرحوم  استاد رضایی زنجانی استاد اصغر محمدی و استاد ریاحی و هنرآموزانی ماهر و زبده ای چون سید هادی صادقی و عندلیبی را نام برد.

انجمن خوشنویسان زنجـــان که امروزه شاهد استقبال گرم هنر آموزان زنجانی هستیم در ترویج این هنر تاثیر فراوانی داشته است.

تولید مرکب رضایی که در کشور بی نظیر است از جمله شاهکارهای مرحوم رضایی زنجانی بوده است.

امیدواریم این مرکب خوشنویسی توسط شاگرد ایشان همچنان ادامه داشته باشد.

انشااله


بوئينگ، بزرگترين هواپيماي جهان را رونمايي كرد

به ادعاي مقامات، هواپيماي بين‌قاره‌اي 748-8 كمترين هزينه صندلي بر مايل را در ميان خطوط جت خصوصي داشته، كم صداتر بوده و نسبت به مدل قبلي 747-400 كربن كمتري منتشر مي‌كند.

اين هواپيماي غول‌پيكر قابليت حمل 400 تا 500 مسافر را دارد.

به گفته پت شاناهان، معاون و مديركل برنامه‌هاي هواپيماي شركت بوئينگ، هواپيماي جديد بين‌قاره‌اي 747-8 بوئينگ در كنار ارائه يك تجربه مسافري در سطح جهاني، استانداردي جديد در عملكرد اقتصادي و زيست‌محيطي اعمال خواهد كرد.

به گفته شركت بوئينگ، اين هواپيما مصرف سوختي 16 درصد اقتصادي‌تر، 16 درصد نسبت انتشار كربن به مسافر كمتر و 30 درصد صداي كمتر نسبت به 747-400‌ دارد.

اين هواپيما همچنين با طول 76 متر بزرگترين هواپيماي جهان بوده كه شش متر از 747 عادي بزرگتر بوده و همچنين از ايرباس A340 نيز طول بيشتري دارد.

خطوط هوايي كره و لوفتهانزا در حال حاضر جزو مشتريان اين هواپيما هستند. اين هواپيما همچنين در طرحي جديد نسبت به طرح آبي قديمي بوئينگ، از رنگي قرمز و نارنجي برخوردار است.

شركت هواپيمايي «بوئين» جديدترين جمبوجت مسافربري 747 خود را كه با محيط زيست سازگار است، رونمايي كرد.

چاقوهایی چینی از بازار زنجان جمع آوری می شود

زنجان - خبرگزاری مهر: معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه چاقوی بی کیفیت چین با نام صنایع‌ دستی زنجان در بازارهای این استان مشاهده می‌شود، از جمع آوری چاقوهای چینی موجود در مغازه‌ها تا پایان فروردین ماه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، حمید رضا خوشدلی در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: اردیبهشت ماه سال 90 تمامی چاقوهای خارجی از بازار جمع آوری و با متخلفان برخورد می‌شود.

خوشدلی یادآور شد: اعضای کمیته صنایع‌دستی استان زنجان با هدف رسیدگی به مشکلات چاقو سازان گردهم آمدند و در نهایت مقرر شد تمامی چاقوهایی چینی از مغازه‌های زنجان جمع آوری شود.

وی تصریح کرد: اداره کل تعزیرات حکومتی استان زنجان نقش بسزایی در این اقدام بزرگ دارد که امیدواریم با همکاری این اداره کل بتوانیم بازار چاقو را دوباره در اختیار بگیریم.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: چاقو فروشان در دو ماه آینده فرصت دارند محصولات چینی خود را به فروش برسانند.

خوشدلی یادآور شد: پیش بینی می‌شود بازار کار هنرمندان زنجان با برخورد اداره کل تعزیرات این استان رونق چشمگیری بیابد.

وی از فعالیت 500 هنرمند رشته چاقوسازی در سطح این استان خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 110 مجوز سه گانه صنایع‌دستی برای هنرمندان چاقو ساز استان زنجان صادر شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان تصریح کرد: هیچگونه جواز تأسیسی برای هنرمندان چاقو ساز این استان صادر نشده اما تعدادی از این هنرمندان در مجتمع مس و چاقوی زنجان مشغول به فعالیت هستند.

خوشدلی با بیان اینکه جواز تأسیس این مجتمع به یکی از مسگران اختصاص دارد، یادآور شد: این هنرمند در مجتمع خود شرایط را برای فعالیت چاقوسازان فراهم کرده است.

وی یادآور شد: این هنرمندان علاوه بر زنجان در روستاهای مجینه، سایان، سقلطولی و اژدهاتو به تولید و عرضه چاقو می‌پردازند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان اظهار داشت: از این تعداد 54 فقره کارت شناسایی برای صنعتگران صادر شده و 44 هنرمند نیز موفق به تمدید کارت شناسایی صنعتگری خود شدند.

خوشدلی ادامه داد: 9 پروانه تولید کارگاهی نیز از ابتدای سال تاکنون در اختیار هنرمندان این استان قرار گرفته و سه پروانه تولید کارگاهی نیز امسال تمدید شده است.